olav anders/notatblogg

11.02.04
[langhalm-alarm]Tabloid-avisene har forelsket seg i Team Antonsen, melder Propaganda. En kan undre seg over at noen medier vil gi andre gratisreklame på denne måten, men det er en for lengst tapt sak (Dagblad-redaktører sier jo selv nå uten videre at "førstesiden avspeiler ikke det viktigste som er skjedd i verden"). En kan også ergre seg over at det ikke finnes norsk mediejournalistikk som kan møte Team Antonsen på samme nivå av medie-literaritet (kan man si det? slapp oversettelse av media literacy, men bedre enn slikt som "snakkis", som nå forsøkes gjort til et gangbart ord). Men det mest bisarre med opphaussingen av Antonsen & co er NRKs eget bidrag: Alle fire komikerne på Skavlans talkshow i forbindelse med lanseringen, "debatt" mellom Schau og en nordlending på Redaksjon1, osv. Også dette har for øvrig utmerkede Propaganda omtalt før i en annen sammenheng: NRK har forvandlet seg selv til en PR-maskin for sine egne programmer og konsepter. Fra morgen til kveld surrer forhåndsreklamen i alskens radiokanaler, tv og på nettet, slik at innholdet i enhver syltynn dokumentar eller forbruker-innslag er tygd og referert x ganger før en stakkar får sjansen til å se det. NRK skulle en gang informere om viktige hendelser og fenomener, men nå synes det viktigste å være NRK selv. Hvilke latterlige proporsjoner dette har fått illustrerer informasjonssjef Anne Bekkevold når hun til Propaganda sier at NRK "uttaler oss ikke om vår informasjonsstrategi". Informasjonsstrategi? De stokk stive, høytidelige NRK-monopol-figurene brødrene Alvestad, udødeliggjort av Eia og Johansen i Åpen Post, ville ikke visst hva ordet betydde (ønskereprise mulig på NRKs Nett-tv). Problemet er nå at NRK ikke lenger er stort mer enn en informasjonsstrategi der målet er å opprettholde NRK, men også dette har altså Eia/Johansen forutsett: I realiteten var Lille Lørdag og til dels Åpen Post et rekviem over NRK 1945-92, og noen år senere er Eia, Johansen, Antonsen og Schau selve bærerne av statskanalen. Snakk om å slutte sirkelen. Fiksjonen om at nasjonen fortsatt er én og har en felles dagsorden (jfr. "snakkis") opprettholdes av Dagbladet og VG, som har interesse av det samme (ingen felles dagsorden, ingen storselgende løssalgsaviser). Fra å feire oppløsningen av vårt sosiale lim er Eia & co nå altså blitt det nye limet.  [/langhalm-alarm]
posted by olav - 21:39

14.02.03
Nano publishing! Artig nytt begrep fra Dan Gillmor. Han tenker på weblogger som Gizmodo, der en kan lese korte snutter om alt som har med nye elektroniske dingser å gjøre. Veldig nyttig - alle nettsteder som hjelper brukerne med å navigere i informasjon på en intelligent måte har en fremtid. Gizmodo har inntekter, også. (via etter det vi erfarer.)
posted by olav - 19:05

11.02.03
Blogg i vei, forskere. Det blir flere av dere. Se jills oversikt.
posted by olav - 20:07

Systemet for publisering av forskningsinformasjon har opptatt meg mye i det siste, det seneste resultatet er en artikkel i Dagens Næringsliv i dag (s. 47, vil bli lagt ut i sin helhet her senere). Den tar for seg hvordan mediekonserner som markedslederen innen vitenskapelig publisering, Reed Elsevier, har utviklet seg til de største pengemaskinene på internett. Biblioteks- og forskermiljøene forsøker å starte mot-initiativer (se oversiktsartikkel på forskning.no). Min favoritt her er Stevan Harnad - se for all del hans manifest med praktiske vyer for elektronisk publisering av forskningsinformasjon.
posted by olav - 19:59

09.02.03
Sarah Lai Stirland skriver i introduksjonen til sin nye weblogg Connected: nodes & networks at katastrofen med romferjen Columbia var et godt eksempel på utviklingen av "We Media": "...journalism organizations have used footage and thoughts from everyday people to tell the story of the space shuttle crash. Readers are participating in the storytelling process in a way they never have before." "Vi-mediene" innebærer at man også snakker om "det tidligere publikum", nettopp fordi medienes "publikum" er blitt aktive bidragsytere. Hvis alt dette stemmer - det er preget av en teknologioptimisme som kanskje er typisk amerikansk - nærmer vi oss altså likevel en form for ekte interaktivitet, for å bruke et utskjelt begrep. Stirlands weblogg blir spennende å følge. Som så mye annet bra kommer den fra New York-baserte Corante.

posted by olav - 17:45


Søk www
Søk oov.no

Google

Essays:
Publiken intar mediescenen
Det navigerende menneske
Tunnelens landskap


Tema: Mediekritikk
Eva Jolys alvor
Stoltenbergs krav til mediene
Proff mediejournalistikk er mulig


Tema: Digital opphavsrett
Håpløs kamp mot kopiering
Om Creative Commons
Kopiere eller ikke?


Tema: Forskningslitteratur
Profil: Stevan Harnad
Nettets pengemaskin
Ubrytelig kretsløp?
UiOs digitale planer
Kamp for fri litteratur
Medisinere pionerer


Tema: Tysklands pressekrise
FAZ: En storhet vakler
FR på bankenes nåde
Sjanseløst samarbeid
Annonsestupet


Om weblogger:
"Forskere bør blogge"
Medienes sjanse
Webloggens vekst


Striden om "dyplenking":
Absurd motstand
No Links Please
Newsbooster-saken