olav anders/notatblogg

06.03.03
Google er i støtet. De som har avskrevet nettreklame har ikke regnet med søkegeniene, som nå lanserer AdWords. Konseptet: Hvis du klikker på et treff på Google-søket ditt og nettstedet du kommer til er en AdWords-partner, vil Google sørge for at du får se annonser relatert til søket ditt. Google imponerer fortsatt med sine evner til å finne nye elegante måter å utnytte nettets egen logikk på. Hittil har alle tjent på det, også.
posted by olav - 18:29

Litt eldre, men: Low-Fi Cologne med en fabelaktig, overkreativ reaksjon på Rumsfelds "Old Europe"-uttalelse.
posted by olav - 18:08

RSS/nyhetslesere begynner å gjøre seg gjeldende i hovedstrømmen. På tide å kikke nærmere på. Førsteinntrykket har ikke vært så fantastisk, men det kan få stor dynamikk (se News is free). Et stort spørsmål er hva folk som krangler på "dyplenking" vil si til en teknologi som lar folk skumme nettstedet uten å se reklamen.
posted by olav - 18:03

EU-kommisjonen åpner for at EU og medlemsland kan subsidiere utbygging av bredbånd i fattigere områder/utkantstrøk.
posted by olav - 18:00


Søk www
Søk oov.no

Google

Essays:
Publiken intar mediescenen
Det navigerende menneske
Tunnelens landskap


Tema: Mediekritikk
Eva Jolys alvor
Stoltenbergs krav til mediene
Proff mediejournalistikk er mulig


Tema: Digital opphavsrett
Håpløs kamp mot kopiering
Om Creative Commons
Kopiere eller ikke?


Tema: Forskningslitteratur
Profil: Stevan Harnad
Nettets pengemaskin
Ubrytelig kretsløp?
UiOs digitale planer
Kamp for fri litteratur
Medisinere pionerer


Tema: Tysklands pressekrise
FAZ: En storhet vakler
FR på bankenes nåde
Sjanseløst samarbeid
Annonsestupet


Om weblogger:
"Forskere bør blogge"
Medienes sjanse
Webloggens vekst


Striden om "dyplenking":
Absurd motstand
No Links Please
Newsbooster-saken