OLAV ANDERS ØVREBØ

Samarbeid uten sjanse

At nettet overtar livsnødvendige rubrikkannonser erkjennes åpent, men tross krisen tror ingen på samarbeid mellom avisene. Mistenksomheten er for stor i den machiavelliske tyske medieverden.

Tyske aviser med respekt for seg selv bringer en daglig helside med nyheter og bakgrunn fra mediebransjen. De siste månedene har pressens dype økonomiske krise vært tema nesten hver eneste dag. Krisen er blitt klisjé, uten at det får den til å stoppe. Det blir bare verre og verre.

Opplagstallene faller, men relativt beskjedent. Det er annonsene som er problemet, spesielt rubrikkannonsene, og i særdeleshet stillingsannonsene. I dag medgir bransjeaktører åpent at rubrikkannonser overtas av rene nettaktører. Særlig gjelder dette bilmarkedet, der tjenestene Mobile.de og AutoScout24 opplever sterk vekst og har nådd lønnsomhet.

- Det er svært tydelig at de som vil selge bruktbiler har vendt seg vekk fra de trykte mediene og går til nettet, sier direktør Utz Grimmer i Frankfurter Rundschau.

Samarbeidsløsninger, for eksempel etter modell av norske Finn, virker svært lite aktuelle. Faktisk går det motsatt vei. Våren 2001 ble Versum startet, et samarbeid mellom ti av de største mediekonsernene og avishusene. Det endte i fiasko. I august i år ble rubrikktjenesten besluttet nedlagt etter uenighet mellom eierne. De vil isteden satse på sine egne tilbud.

En årsak til den manglende samarbeidslysten er at Tyskland består av mange store, til dels lite overlappende regionale markeder. Spesielt gjelder det eiendomsmarkedet. Stillingsmarkedet har hittil bare vært nasjonalt for leder- og spesialiststillinger. På bilmarkedet har det imidlertid vist seg mulig å etablere nasjonale markeder, men det har altså nettaktørene forblitt alene om.

En annen årsak er trolig viktigere: Tysk medieverden fremstår som sterkt polarisert, gjerne med bitre personlige motsetninger mellom sterke eiermiljøer. Den nylig avsluttede striden om den fallerte Leo Kirchs eierandel i Axel Springer Verlag er ett eksempel. Friede Springer (grunnleggerens enke og hovedeier) tåler ikke ansiktet på Kirch, og det er visst gjensidig. Motsetningene har gjerne politisk bakgrunn, som går langt tilbake.

I Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), som har beholdt sin uavhengighet fra de store mediekonsernene, har man heller ingen særlig tro på å samarbeide seg ut av krisen med felles satsinger.

- Alle ter seg så selvbevisst og ingen vil innrømme at han trenger andre. Fellesskap er et ord mange helst vil slippe å høre, sier FAZ-utgiver Dieter Eckart.

Publisert i Dansk Presse nr. 6, 2002.

Alle rettigheter © Olav Anders Øvrebø.