11.11.02

Rudolf Augstein er død. Det ble registrert i Norge også, som her [men Dagens Næringslivs Etter Børs har ikke nevnt det, er det en formell beskjed om at man heretter bare bringer “norske” vinklinger?]. Mange er nekrologene som skrives i Tyskland i disse dager, men hva med framtiden for Spiegel? Magasinet har manøvrert særdeles dyktig de siste årene: Den dype krisen i tysk presse har bare forsterket dette, fordi den i liten grad har rammet Spiegel. Opplaget er stabilt på over millionen, og bladet har beholdt draget på merkevareannonsørene. På sikt like viktig: Spiegel er den suverent mest suksessrike tyske medieaktøren på nettet, med Spiegel Online. Her har de klart å videreføre merkenavnet fra det trykte magasinet til et nytt medium og er ledende i lesertall som aktualitetspublikasjon på nettet i Tyskland. På fjernsyn står “Spiegel-TV” for undersøkende journalistikk som ofte setter dagsorden (de har ikke egen tv-kanal, men programmet går på de store kommersielle kanalene under egen logo). Det ser altså veldig bra ut. Et noe uavklart spørsmål er eierforhold etter Augsteins død. Det opptar f.eks. Die Welt i dag. Augstein hadde 25 prosent av aksjene og kunne sperre viktige avgjørelser, men testamentet hans påbyr arvingene hans å tilby 0,5 prosent til de andre eierne, medarbeiderne i Spiegel-Verlag (50 prosent) og mediehuset Gruner+Jahr (25 prosent). Derved mister arvingene trolig muligheten til å blokkere viktige avgjørelser, og makten glir over til medarbeiderne. Spiegel er for øvrig ifølge Welt verdt ca 500 millioner euro.

Tags: ,

Comments are closed.