11.01.03

Det er som oftest de store mediebedriftene med mest gjennomslagskraft som blir tema for debatter om medienes rolle. Vi har sett det nylig med Tønne-saken. Tidligere har f.eks VG vært mye kritisert for sine mange artikler fra det politiske miljø som angivelig bygger på off the record-samtaler med titalls kilder. Men de små bør heller ikke være hevet over kritikk. I dagens Klassekampen går journalist Jon Hustad videre med gårsdagens nyhet om at eier og redaktør Truls Lie vil selge Morgenbladet. Hustads artikkel inneholder ikke en eneste åpen kilde, derimot en rekke grove og udokumenterte påstander mot Lie. Pressens Vær Varsom-plakat, som enkelte journalister forsøker å ha som rettesnor, inneholder bl.a. pkt. 3.1: “Pressens troverdighet styrkes ved at kildene for informasjon identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med behovet for å verne kildene”. Og pkt. 3.2: “Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Ved bruk av anonyme kilder må det stilles særskilte krav til kildekritikk.” Hustad gir ikke leseren noen grunn til å tro at han har forholdt seg til disse to punktene.