De siste månedene har jeg forsøkt å gå dypere inn i problemstillinger knyttet til blogging og journalistikk. Rammen har vært et forskningsprosjekt støttet av Rådet for anvendt medieforskning. Mange av innleggene her på bloggen har vært notater til dette prosjektet. Nå har jeg skrevet ferdig rapporten fra dette arbeidet, og presenterer noen av konklusjonene i en kronikk i Aftenposten i dag.
De som er interessert i å fordype seg mer i materialet, oppfordres til å ta en titt på hele rapporten.
Dersom du heller foretrekker pdf-versjon, kan den lastes ned her (482 kB).
Om arbeidsprosessen: Jeg hadde visse ambisjoner om å gjøre i hvert fall deler av prosjektet wikibasert, men der feilberegnet jeg tiden. Siden jeg hadde en deadline å forholde meg til, måtte rapporten gjøres ferdig på mer tradisjonelt vis. Men jeg tar svært gjerne imot kommentarer og innspill, som jeg kan bruke i en ny versjon av rapporten eller i videre arbeid med disse temaene.
[Explanation to non-Scandinavian readers: This post refers to my previously announced research project about blogging and journalism, where the project report is now available. So far only in Norwegian, but I’ll try to translate parts of it later.]
Først av alt, gratulerer med et godt gjennomarbeidet prosjekt. Jeg har rukket en gjennomslesning, men det dukker nok opp flere godbiter etterhver.
Noen umiddelbare kommentarer:
Vil egentlig vi bloggere nærme oss den mer tradisjonelle journalistikken for mye? Vil vi være en del av deres mediehverdag? Jeg kan bare svare for meg selv og tviler på det.
Jeg vil være uavhengig av de tradisjonelle medier nettopp for å kunne være kritisk til deres måte å fremstille saker på. Det innebærer ikke at man kan være med på aktiviteter som Dagbladet hadde før valget, men en fast tilknytning ville blitt feil. I hvert fall om man skal publisere sitt stoff etter tradisjonelle retningslinjer.
Vi blogger vel fordi vi har et ønske om å bli lest og hørt og latent hos de fleste ligger vel drømmen om scoopet som kan sette blogging på dagsorden.
Jeg er enig med flere som har ytret seg i prosjektet ditt at blogging i Norge er i en prematur fase og vi har en lang vei å gå for å bli tatt på alvor av de etablerte medier.
De store avisene: VG og Dagbladet har vel strengt tatt ikke noen rell bloggtjeneste. Det fungerer mer som et utvidet debattforum etter min oppfatning. Jeg har selv vært en del av VGB, men etter nøye overveielser flyttet jeg over til blogspot.
Dette ble gjort av flere grunner:
Flere krangler med moderator som gjorde at jeg ikke fant uavhengigheten sterk nok.
Jeg var egentlig ikke så fornøyd med VG som nyhetsmedie og følte at jeg var vel hyklerisk som mer utnyttet det faktum at en blogg på VGB gir oppmerksomhet. For det får du der. Til slutt ble det i overkant og det tok for mye tid med alle kommentarene.
Dessuten har Hans Rustad rett i at det er dårlig forsøk på ufarliggjøring. Man henter inn forskjellige blogger og gir dem noen minutter i 1.sidens spotlight. Noe som selvsagt gjør sidene attraktive, men ikke nødvendigvis gode. Det viktigste er å generere trafikk, noe som kommer nettstedet totalt sett til gode. Vi har vel sett nok arroganse fra begge aviser til å forstå at bloggere er om ikke et hår, så bare noe litt garnityr i suppa.
Dersom man søker etter blogg og/eller bloggere på hjemmesiden til Norsk Redaktørforening eller Norsk Journalistlag, så får man tilsammen 2 treff. Og begge handler om foredrag på “menighetsmøtene”. Det forteller vel mye om at fenomenet ikke er så veldig aktuelt for bladfykene og at det stort sett er festtaler foreløbig.
Jeg synes vi ser en stadig modning av fenomenet og vi mangler vel bare et skikkelig 1.sideoppslag av en bloggnyhet for å sette oss på kartet. Den kommer. Kanskje finnes det en “Deep troat” som finner det mer formålstjenlig å bruke en blogger enn en journalist til å formidle sitt budskap.
Vi må bare ta vare på bloggens egenart og ikke satse på å bli for lik de avisene vi hele tiden kritiserer. Da blir også blogging mainstream.