En ganske så rikholdig meny mediejournalistikk å forsyne seg av i dag:
Se og Hør for middelklassen: “Først og sist” forsvinner – Morgenbladet i gang med sorgarbeidet.
Dagbladet: Telenor gir Baksaas munnkurv: Avisen hevder at Telenors PR-rådgivere – som skal være Burson-Marsteller – mener konsernsjefen er så dårlig til å håndtere mediene at han bare gjør vondt verre hvis han uttaler seg i vanskelige saker.
Halvparten av søkerne til jobb som informasjonssjef ved Hordaland politidistrikt vil være anonyme: Kast alle navn som ber om fortrolighet i bosset, oppfordrer PR-rådgiver Haakon B. Schrøder.
OMD Norges nyhetsbrev Onmedia tar en titt på web-TV-trenden og bidrar med tall.
Mer Morgenbladet: Herregud på TV er tittelen på en kommentar av Søren Birkvad.
I et innlegg i Dagbladet kalt Myten om mørkets hjerte kritiseres mediedekningen av Afrika.
Grav lokalt, oppfordrer Journalistens Trygve Aas Olsen: “Journalistiske avsløringer kommer ikke på grunn av god overtidsbetaling eller helgeskjerming.”
Og det blir høring om Se og Hørs metoder 13. juni, skriver Kampanje med Redaktørforeningen som kilde.
(Fra og med i dag endres overskriftkonseptet på denne oversikten. Bort fra romertallene, over til innholdet.)
Disse metamedienyhetene du har igangsatt nå, er et bra intitiativ! Det er jo interessant å se hva som omtales utenfor de mer tradisjonelle kanalene som f.eks. Kampanje og Propaganda.
En annen medienyhetssak i dag er om oppsigelser i Mr. Montgomerys Edda-konsern:
Oppseiingar i Edda-aviser (NRK Møre og Romsdal)
15 mister jobben i Mediehuset Østfold (NRK Østfold)
Takk for det – og takk for lenkene! Ja, jeg håper dette kan bidra til mer oppmerksomhet om mediejournalistikk. Og aller helst til en mer mangfoldig sådan. Norsk mediejournalistikk har jo vært veldig dominert av næringslivsvinklinger. Ingenting galt med det, men det er fullt mulig med andre innganger til stoff om medier og journalistikk. Kanskje det til og med kan bli tid til en “Bloggerne om mediene” også – vi får se.