Fotball og medierettigheter

Norsk fotball floppet i Europa i fjor og landslaget sliter, men på hjemmebane er klubbfotballen mer populær enn noen gang. Med artikkelen Navet i fotballmaskinen, min første for ABC Nyheter, prøver jeg å se litt nærmere på en av årsakene til publikumstilstrømningen — måten klubbene og fotballforbundet forvalter medierettighetene på. I bunnen ligger en ekstremt detaljert avtale mellom de norske toppklubbene/forbundet og de som kjøper rettighetene, først og fremst TV 2/Telenor men også de som har kjøpt smulene (NRK og TVNorge har kjøpt rett til å vise bilder i nyhetssendinger, f.eks.). Avtalen er aldri blitt offentliggjort, men en trenger bare å se på mediemanualen (pdf-dokument) redaksjoner som vil dekke fotballkamper må forholde seg til, for å få en forståelse av detaljnivået (det markeres med tape på gulvet hvor TV-fotografene skal stå når intervjuer skal gjøres). Presseorganisasjonene har (lovlig sent) begynt å interessere seg for de presseetiske implikasjonene av denne symbiosen.

Interessant nok har det dukket opp en aktuell konfliktsak mellom Lyn/Vålerenga og TV 2 som illustrerer noe av kompleksiteten i avtaleverket.