Wallraff wallraffer igjen

Günter Wallraff er blitt 64, men med parykk og uten bart ser han betraktelig yngre ut. Undercover-journalisten som ble berømt for sine avsløringer av Bild-Zeitungs metoder og av innvandreres arbeidskår i Vest-Tyskland, er tilbake på jobb. På oppdrag fra Die Zeit tar han for seg callsenterbransjen. Her er det tydeligvis nok å ta tak i; i ett callsenter settes Wallraff til å presse systemkuponger for lotto (!) på arbeidsledige og fattigfolk. I det andre dreier det seg om å selge en innrammet utskrift av en lovtekst som alle skjenkesteder skal ha på veggen. Teksten kan selvsagt lastes ned gratis fra nettet, men de callsenteransatte gir seg ut for å være fra myndighetene og truer kafevertene med bot hvis de ikke kjøper utskriften innrammet i en Ikea-ramme for 69 euro.

Det vil alltid være behov for en Wallraff. Flere bransjer vil bli wallraffet i tiden som kommer, lover han.

Artikkelen er hovedoppslaget i Die Zeits magasin, som relanseres denne uken etter at det ble lagt ned for noen år siden. Smått genialt å lansere med Wallraff: Hans legendestatus sikrer masse medieoppmerksomhet, temaet som tas opp er viktig, mange av leserne vil være godt voksne som husker Wallraff fra før. Noe å lære for norske magasinmakere.

OPPDATERING: NA24 Propaganda omtaler saken, men med svenske Dagens Industri som kilde. Pussig nok det, men verre er det at det er flere feil i den korte omtalen. Wallraff fikk ikke sparken, han hadde en prøvedag som endte med at han ikke fikk jobbtilbud. Deretter prøvde han seg i et annet callsenterfirma, der han jobbet tre dager. Og så er det Günter uten h, da.