Igjen skjer det saker og ting med blogging og medier i Sverige. Nå er det gratisavis-pionerene i Metro som er ute med Metrobloggen, der gulroten er at bloggerne skal få en andel av inntektene de genererer. Nærmere bestemt 3 øre per sidevisning, hvis du kan karre deg over 5.000 sidevisninger i måneden. Det høres ikke ut som noen veldig god deal, egentlig. Som Martin Jönsson påpeker: Har man veldig mye besøk, har man alt i dag en mulighet til å få annonsefinansiert bloggingen. Mickey Barczyk nevner Google s AdSense-annonser som mange har erfaring med.
Her er litt reklame fra Metros bloggansvarlige: Du kan lett komme opp i 5.000 sidevisninger per dag, påstår hun. Hm.
Prinsippet er interessant: Hvis en større medieaktør i Norge i dag gjør som Metro, vil de da kunne trekke mange bloggere til seg? Kanskje ikke helt umulig. Attraksjonen ved portaler som VGBlogg er vel først og fremst garantien om at du kan få ganske mange lesere. Hvis du kan håpe å tjene litt på det i tillegg, kan det være et godt konkurransefortrinn.
Men alt dette forutsetter at folk er interessert i å tjene penger på blogging i det hele tatt. Inntrykket er at det er ytterst få som faktisk har slike ambisjoner.