Alt for alle, alltid?

NRK eksperimenterer med så mangt, også nettsamfunn i Møre og Romsdal. Sammenlignet med situasjonen i mange andre europeiske land har skiftende regjeringer bevilget vår allmennkringkaster stor bevegelsesfrihet. Hvordan NRK forvalter denne friheten kan få en hel del å si for institusjonens framtid. Det behøver ikke gå så glatt som det har gjort til nå. Forhåpentlig følger NRK-folk med på tysk mediedebatt. Der presser de kommersielle mediene hardt på, hjulpet av EU-kommisjonen, for å begrense ARD og ZDFs handlingsrom på nettet. Dette har lyktes, i hvert fall delvis. I en foreløpig mediepolitisk avklaring avskjæres de tyske allmennkringkasternes mulighet til å lage noe tyskerne har kalt “elektronisk presse”, altså nettavis-aktig journalistikk. Man ønsker ikke en lisensfinansiert direkte konkurrent til det de kommersielle mediehusene gjør på nettet. ARD og ZDFs nettaktiviteter må ha direkte sammenheng med det de sender i TV. De tyske mediepolitikerne har altså en rørende tro på at TV vil forbli TV og web bare et supplement — i overskuelig framtid. Denne del-“seieren” for medieselskapene trekkes imidlertid i tvil av lederen for det største mediekonsernet, Springer. Mathias Döpfner gir isteden en gammel tysk debatt ny aktualitet: Hvis ARD og ZDF ikke lenger får selge TV-reklame, bør de belønnes med frihet til å utvikle sine nett-tilbud. Kontrollorganer og advarsler kan ikke være veien å gå for allmennkringkastingen, mener han. For den som ikke vet det — de lisensfinansierte ARD og ZDF er delfinansiert med reklame som de får selge under klare begrensninger (f.eks. ingen reklame etter kl. 20). På nettet får de derimot ikke ha reklame, altså den motsatte modellen av NRK. Döpfner har en sterk egeninteresse i reformen han foreslår; Springer kan jo sikre seg noen av reklamepengene som nå går til ARD og ZDF. Forslaget hans er ikke dårlig av den grunn, og argumentasjonen ligner på den som er brukt mot nettreklamen på NRKs sider. Det var en runde med debatt om dette i fjor, og Jan Omdahl i Dagbladet.no tok opp tråden igjen nylig. Prinsippet om allmennkringkasting og lisensfinansiering beskyttes best hvis NRK, ARD og ZDF utgjør et reelt alternativ i mediebildet. Finansieringen er her sentral. Det blir vanskelig å argumentere for stor frihet for allmennkringkasterne hvis de konkurrerer om de samme annonsekronene (som Omdahl skriver, dette vil i seg selv trolig påvirke innholdet også). NRKs nettmodell er i dag basert på et uuttalt premiss om at allmennkringkastingen og lisensfinansieringen ikke har noen uvenner. Det er mildt sagt naivt.

Et PS: Debatten går hos britene også. Les Stephen Frys artikkel (egentlig en tale) The BBC and the future of broadcasting..

OPPDATERING 27. juni: Ting skjer i Frankrike også. Der vil Sarkozy gradvis fjerne all reklame fra allmennkringkastingskanalene. Fra desember 2011 skal de lisensfinansierte kanalene være helt reklamefrie. I dag har de franske allmennkringkasterne en tredel av sine inntekter fra reklame, resten fra lisens. Inntektsbortfallet skal der kompenseres med økte skatter på mobilselskaper og internettleverandører.

OPPDATERING 30. juni: En ny utredning om allmennkringkasting presenteres i Sverige i dag. Den inneholder bl.a. et forslag om å begrense SVTs anledning til å selge sponsorplakater.