Her er Dagbladet-effekten…

…eller Twingly-effekten — som kan oppstå når du blogger om en toppsak på Dagbladet.no, i dette tilfelle dopingavsløringen av Riccardo Ricco på torsdag denne uken (grafen viser antall brukere målt av Ratix). Et innlegg om Tour de France-dekningen viste seg plutselig veldig relevant. Dermed ble noen hundre nettbrukere kjent med denne bloggen for første gang. Velkommen, folkens, det skal bli spennende å se om noen av dere blir faste gjester. Uansett, Twingly-konseptet venter på nysgjerrige medieforskere.

oovstat0708.jpg

OPPDATERING 28. juli: Oj, oj. Her må man tydeligvis passe seg, så man ikke blir klikkhore (eller klikkjunkie?). En stri strøm av Dagbladet-brukere via Twingly-lenker er tydeligvis sterkt vanedannende. Til spørsmålet Eirik stiller i kommentaren i Journalisten-saken: nei, jeg har ikke endret mitt utvalg av saker og temaer som følge av Twingly, men det hender helt klart at jeg ser etter om Dagbladet dekker en aktuell sak som jeg uansett skriver om. Hvis deres sak er relevant, lenker jeg til den. Den sterkt uønskede effekten Pyglossia skriver om — at Dagblad-brukere på svipptur sprer vond lukt — har jeg ikke merket noe til.

3 thoughts on “Her er Dagbladet-effekten…

  1. Jeg har observert det samme i min blogg. Erfaringsmessig går også trafikken opp (om ikke like mye) etter opptredener i radio og fjernsyn, hvilket for meg er en indikator på at mange har Google tilgjengelig det meste av tiden. Det er utvilsomt nok av interessante koblinger mellom nettet og mediene å forske på, mao…

  2. Gunnar – kvalitet er nøkkelen her, det er noen trofaste brukere og antallet siger langsomt oppover. Tror det er sånn det må og skal være. Heller et mindre antall svært interesserte enn en bråte tilfeldige besøkende. For å få betydelig høyere trafikktall tror jeg man må ha et mer spisset konsept innenfor en populær nisje som f.eks. IT, og oppdatere hyppigere og på faste tidspunkter. Det har jeg ikke mulighet til.

Comments are closed.