Forbudet mot politisk TV-reklame har alltid vært et interessant, problematisk ytringsfrihetstema. Konflikten er eldgammel. For 13 år siden (!) forsøkte jeg å skissere prinsippspørsmålene i en Morgenbladet-artikkel. Kåre Valebrokk kaller saken et “spøkelse” — han hadde mye med den å gjøre som TV 2-sjef.
Dommen Trond Giske mener viser en “merkelig mangel på prinsipiell tenkning”, er tilgjengelig i sin helhet. Les og døm selv. Her er konklusjonen:
In sum, there was not, in the Court’s view, a reasonable relationship of proportionality between the legitimate aim pursued by the prohibition on political advertising and the means deployed to achieve that aim. The restriction which the prohibition and the imposition of the fine entailed on the applicants’ exercise of their freedom of expression cannot therefore be regarded as having been necessary in a democratic society, within the meaning of paragraph 2 of Article 10 for the protection the rights of others, notwithstanding the margin of appreciation available to the national authorities. Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention.
Det ville være mildt sagt overraskende hvis Norge skulle anke en enstemmig dom fra Strasbourg som er begrunnet i hensynet til ytringsfriheten. Valebrokk mener dette spøkelset fra fortiden bør få hvile i fred, og denne bloggen istemmer. Konflikten har mistet sin kraft. Fjernsynet er på hell som dominerende massemedium. Politisk “TV”-reklame på nettet er ikke regulert av annet enn de vanlige reklamereglene. Advarselen om “amerikanske tilstander” får en til å dra på smilebåndet. Politisk TV-reklame vil verken redde TV-kanalenes økonomi eller reklamebransjens, og den vil ikke ruinere partiene eller forføre folket. Ja, la spøkelset hvile i fred.
OPPDATERING: Arne Hjeltnes skriver:
Eg vil anbefala at ein heller brukar tida si på å finna ut korleis ein skal rekruttera nye veljarar og få bodskapen sin gjennom i dialog med aktive og interesserte folk, som er i full sving på nettet. Og ikkje sit passive framfor skjermen medan reklame for moppar, potetgull og politiske parti flyg forbi augo deira.