Produsenten bak Max Manus-filmen er villig til å bruke betydelige ressurser på å finne ut hvem som har laget en piratkopi som visstnok sirkulerer. Det er en merkelig prioritering, av flere grunner. Max Manus-filmen har til nå fått 860.000 nordmenn til å gå på kino (kilde: Filmtoppen). Det er nesten ufattelig mange. Filmen har 15-årsgrense. Det er ca. 3,8 millioner mennesker over 15 år. Snart har altså en fjerdedel av det teoretiske publikumsgrunnlaget sett filmen. Med en billettpris på 80 kroner blir omsetningen til nå nær 70 millioner kroner. Folkene bak filmen har gjort godt arbeid og blitt overøst med ros og goodwill. Kan en piratkopi, antakelig i temmelig dårlig kvalitet, da ha hatt noen negativ innvirkning på billettsalget? Antakelig har effekten heller vært positiv; den som ser filmen på dataskjerm vil ønske å se den på det store lerretet. Produsenten tenker sikkert på det kommende DVD-salget. Men også her er det like stor grunn til å tro at piratkopien fungerer som positiv markedsføring. Og hvordan skal en hindre at noen lager en perfekt kopi av DVD-en og poster denne på et fildelingsnettverk?
OPPDATERING: Jan Omdahl og Hjorthen skriver også om dette, og bedre enn meg, vil jeg nå si. Se også kommentarene.
Jeg er forsåvidt enig med deg, men allikevel ikke.
Jeg tenker at det ikke er noe poeng å bruke masse ressurser på å finne en hvilken som helst fyr med videokamera som har filmet en kinoforestilling og laget en piratkopi.
Men i dette tilfellet er det visst etter all sannsynlighet snakk om en kinomaskinist, og da er det snakk om illojalitet, tillitsbrudd og det ene med det andre. Det skjønner jeg at man bruker litt ressurser for å forsøke å rydde opp i, om ikke annet som skrekk og advarsel. Kinoansatte skal selvfølgelig ikke bedrive piratvirksomhet på den måten.
Det er selvsagt et poeng. Hvis det er riktig at innspillingen skjedde i en tom kinosal, slik det står i originalsaken i DN (som jeg nå har lest, slik man bør før man blogger, kremt :-)), er det selvsagt svært pinlig for kinoen. Det skal bli interessant å se hvordan produsentene da vil reagere overfor kinoeieren. Av DN-saken går det for øvrig fram at advokatene som er hyret inn også skal gå etter andre som har lastet opp filmen (ikke bare kinoen/den evt. kinoansatte synderen). Det synes jeg fortsatt er merkelig ressursbruk.